MENU
Mapa poglądowa planowanej linii kolei górskiej Świebodzice-Sędzisław (Freiburg-Ruhbank). Z wielkim wkładem moose.

Dodał: wito° - Data: 2009-11-07 16:59:54 - Odsłon: 8934
Rok 1911

Projekt linii kolejowej Świebodzice - Sędzisław (wraz odgałęzieniem Struga - Wałbrzych Miasto) autorstwa Paula Schnella, przygotowany w 1911 r. na prestiżowy konkurs architektoniczny im. Schinkla (niem. Schinkelwettbewerb), organizowany cyklicznie przez berlińskie Stowarzyszenie Architektów i Inżynierów (niem. AIV, Architekten- und Ingenieur-Verein zu Berlin).
Był to okres w dziejach niemieckich (pruskich) kolei, gdzie nie było już nacisku na budowę kolejnych linii, a raczej kładziono nacisk na poprawę komfortu i prędkości podróży. Projekt P.Schnella nie wpisywał się jednak w ten trend, zwłaszcza, że zakładał kilka poważnych budowli inżynieryjnych, w tym tunel pod zachodnimi zboczami Trójgarbu długości 700 m, most o długości 520 metrów w pobliżu Starych Bogaczowic i most o długości 180 m koło Pietrzykowa. Dodatkowo projekt zakładał ominięcie Kotliny Wałbrzyskiej, co gospodarczo podważało jego sens (ekspedycja węgla). Atutami projektu było z pewnością skrócenie czasu podróży z Wrocławia w Karkonosze oraz utworzenie alternatywnej trasy w sytuacji wysokiego ryzyka katastrofy budowlanej w tunelu szonhuckim, który wówczas (1909) uległ częściowemu zawaleniu. Projekt przewidywał również budowę nowego dworca w Świebodzicach (przed dawną parowozownią od strony Jaworzyny), wielką rozbudowę stacji w Sędzisławiu - jako rozrządowej, alternatywnej do Wałbrzycha Głównego.
Projekt oczywiście nie został zrealizowany, ani nawet wdrożony w części (choć do dziś zastanawia część towarowa i wyciągowa stacji Wałbrzych Miasto - właśnie jako planowany punkt wyjścia łącznika z planowaną linią).
[moose; uzup. jawc]

  • /foto/360/360097m.jpg
    1911
  • /foto/6956/6956722m.jpg
    1911
  • /foto/6956/6956724m.jpg
    1911
  • /foto/6958/6958915m.jpg
    1911
  • /foto/6958/6958916m.jpg
    1911
  • /foto/6958/6958917m.jpg
    1911
  • /foto/6958/6958918m.jpg
    1911
  • /foto/6958/6958919m.jpg
    1911
  • /foto/6958/6958920m.jpg
    1911
  • /foto/6958/6958921m.jpg
    1911
  • /foto/9009/9009375m.jpg
    2020

Technische Universität Berlin

Poprzednie: Stadion Miejski w Lubawce Strona Główna Następne: Widoki z Góry Zamkowej


moose | 2009-11-08 17:28:13
Podmieniłem na oryginalny rozmiar pliku - ma to teraz 2mb, ale za to jest czytelne. Mam nadzieję, że miłośnicy detali będą usatysfakcjonowani. Jest to główny arkusz projektu przygotowanego na prestiżowy konkurs architektoniczny im. Schinkla (niem. Schinkel-Wettbewerb) w 1911 r. Był to okres w dziejach niemieckich (pruskich) kolei, gdzie nie było już nacisku na budowę kolejnych linii, a raczej kładziono nacisk na poprawę komfortu i prędkości podróży. Ten projekt się w ten trend nie wpisuje, zwłaszcza, że zakładał dwie poważne budowle inżynieryjne - tunel pod Trójgarbem o długości 700 m oraz most o długości 520 metrów w pobliżu Starych Bogaczowic. Dodatkowo projekt w założeniu pierwotnym zakładał ominięcie Kotliny Wałbrzyskiej, co gospodarczo podważało jego sens (ekspedycja węgla). Atutami projektu było z pewnością skrócenie czasu podróży z Wrocławia w Karkonosze oraz utworzenie alternatywnej trasy w sytuacji wysokiego ryzyka katastrofy budowlanej w tunelu szonhuckim, który wówczas (1909) uległ częściowemu zawaleniu. Projekt przewidywał również budowę nowego dworca w Świebodzicach (przed dawną parowozownią od strony Jaworzyny), wielką rozbudowę stacji w Sędzisławiu - jako rozrządową, alternatywną do Wałbrzycha Głównego. Projekt oczywiście nie został zrealizowany, ani nawet wdrożony w części (choć do dziś zastanawia mnie część towarowa i wyciągowa stacji Wałbrzych Miasto - właśnie jako planowany punkt wyjścia łącznika z planowaną linią). Idea nie pozostała jednak martwa ...
moose | 2009-11-08 17:31:17
... w 1913 roku rozpoczęto przebudowę na linię pierwszorzędną kolej ze Strzegomia, przez Bolków do Marciszowa - likwidując przejazdy kolejowe i profilując trasę pod prędkości ponad 60 kmh. Wybuch wojny w 1914 wstrzymał kontynuację przebudowy tej linii w stronę Lubawki, niemniej jednak już zdarzało się puszczać tą linią pociągi pospieszne z Wrocławia w stronę Karkonoszy z pominięciem Wałbrzycha.
raszpat | 2009-11-08 18:03:40
W latach 60-tych trasą przez Bolków kursowały m.in. - najpopularniejszy wówczas pociąg nocny z Warszawy do Szklarskiej Poręby (p. Częstochowę, Opole, Wrocław) - z Krakowa do Jeleniej Góry (dzienny, p. Kamieniec Zbk.)
jawc | 2017-12-04 03:33:31
Podmieniłem na jeszcze nieco lepsza wersję.
wito | 2017-12-04 14:17:51
Podziękował!