Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
0,000 km
Posterunek odgałęźny Krużyn (dawny)
3
0,450 m
Wiadukt (Krużyn / LK 774)
3
1,450 km
Wiadukt (LK774 / Marciszów Górny)
4
1,824 km
Posterunek odgałęźny Marciszów Górny (dawny)
4
 
 
 
 
  ID: 8516090

Łącznica nr 774 Krużyn - Marciszów Górny



Budowa
1914
Status
Do rozbiórki
Likwidacja
2001
 
Krótka łącznica o długości 1,82 km pomiędzy liniami 274 (odgałęzienie w Marciszowie Górnym w km 101,413) a linią 298 (odgałęzienie w Krużynie w km 3,041). Łącznicę zbudowano w czasie modernizacji węzła w Marciszowie w latach 1912-1914 w związku z przebudową linii nr 302 (Malczyce -) Strzegom - Marciszów na linię o parametrach linii pospiesznej (profilowanie łuków, likwidacja jednopoziomowych przejazdów), dla ominięcia "zakorkowanej" aglomeracji wałbrzyskiej dla pociągów z Wrocławia w kierunku Karkonoszy. ...
Krótka łącznica o długości 1,82 km pomiędzy liniami 274 (odgałęzienie w Marciszowie Górnym w km 101,413) a linią 298 (odgałęzienie w Krużynie w km 3,041). Łącznicę zbudowano w czasie modernizacji węzła w Marciszowie w latach 1912-1914 w związku z przebudową linii nr 302 (Malczyce -) Strzegom - Marciszów na linię o parametrach linii pospiesznej (profilowanie łuków, likwidacja jednopoziomowych przejazdów), dla ominięcia "zakorkowanej" aglomeracji wałbrzyskiej dla pociągów z Wrocławia w kierunku Karkonoszy. Budowa łącznicy umożliwiła skomunikowanie Lubawki z Marciszowem bez czasochłonnego zmiany kierunku składu na dotychczasowej stacji węzłowej w Sędzisławiu, która w planach rozwojowych niemieckich kolei miała być powiększona do stacji rozrządowej dla składów z wałbrzyskim i boguszowskim węglem. Łącznicę zelektryfikowano 15 października 1938 roku - jako ostatni odcinek torów na Dolnym Śląsku przez wojną. Zaledwie dwa tygodnie po zajęciu czeskich Sudetów przez hitlerowskie Niemcy! Dzięki temu możliwe było prowadzenie pociągów bezpośrednich z Jeleniej Góry do Vrchlabi (Hohenelbe) tylko z jedną zmianą trakcji w Lubawce. Łącznica służyła do lat 2000 dla utrzymania połączenia Lubawka - Marciszów - Jelenia Góra. Jej zamknięcie w 2001 r. , a następnie zniszczenie poprzez wycięcie rozjazdu w Marciszowie Górnym i fizyczną likwidację posterunku było jednym z elementów świadomego wygaszania popytu na Dolnym Śląsku. Przy remoncie linii kolejowej nr 274 nie zabezpieczono możliwości odtworzenia łącznicy. (moose)

Kilometraż posterunków na łącznicy nr 774:
- , Krużyn, po., km 0,000
- , Marciszów Górny, po., km 1,824
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 2020-02-14
    komentarze: 2
    Most kolejowy na Bobrze w Marciszowie. Na pierwszym planie widoczne ...
  • Data: 2020-11-15
    komentarze: 0
    Miejsce łączenia się linii kolejowej 274 z łącznicą 774. Mniej ...
  • Data: 2020-11-15
    komentarze: 0
    Łącznica nr 774 Krużyn - Marciszów Górny - widok w kierunku Marciszowa.
  • Data: 2020-11-15
    komentarze: 0
    Łącznica nr 774 Krużyn - Marciszów Górny - widok w kierunku Marciszowa. ...
  • Data: 2020-11-15
    komentarze: 0
    Miejsce łączenia się linii kolejowej 298 (w prawo) z łącznicą ...
  • Data: 2020-11-15
    komentarze: 0
    Torowisko łącznicy jest ledwo widoczne, ale niemal kompletne.
  • Data: 2020-11-15
    komentarze: 0
    Torowisko łącznicy jest ledwo widoczne, ale niemal kompletne.
  • Data: 2020-11-15
    komentarze: 0
    Torowisko łącznicy jest ledwo widoczne, ale niemal kompletne.
  • Data: 2020-11-15
    komentarze: 0
    Torowisko łącznicy jest ledwo widoczne, ale niemal kompletne.

Łącznica nr 774 Krużyn - Marciszów Górny na innych fotografiach
  • 2009