MENU
ZNACZNIKI
Skrzyżowanie dawnej linii kolejowej do Okrzeszyna z ul.Lubawską - widok od strony płn.-zach. Z prawej strony - kamienica nr 21, pierwsza z ciągu kamienic nr 21-39.

Dodał: jawc - Administrator° - Data: 2022-01-14 01:51:20 - Odsłon: 283
20 października 2012

Data: 2012:10:20 15:24:51   ISO: 200   Ogniskowa: 35 mm   Aparat: NIKON CORPORATION NIKON D80   Przysłona: f/9   Ekspozycja: 12500/1000000 s  

Pierwszy projekt budowy linii kolejowej usprawniającej dowóz pracowników do kamiennogórskich tkalni powstał w 1896 roku. Normalnotorową linię zaprojektowano na podstawie przepisów ustawy z 1892 r. jako tzw. kolejkę o charakterze kolei lokalnej (Nebenbahnähnliche Kleibbahn). Budowę i późniejszą eksploatację na zlecenie utworzonej w 1898 r. spółki akcyjnej Kolej Doliny Zadrny (Ziederthalbahn AG - głównym akcjonariuszem był J. Rinkel, właściciel tkalni) prowadziła berlińska firma Zentralverwaltung für Secundärbahen Hermann Bechstein GmbH. Roboty budowlane trwały zaledwie 10 miesięcy, a wymagały wykonania kilku większych wykopów w skalistym gruncie. Całą linię, liczącą 21,56 km otwarto 2 października 1899 r. Linia miała nie tylko służyć dowozowi pracowników do Kamiennej Góry lecz także poprawie wywozu węgla z Okrzeszyna, piasku kwarcowego z okolic Krzeszówka, marmuru spod Uniemyśla, jak i produktów rolnych. Siedzibą zarządu linii było Chełmsko. Na stacji końcowej w Okrzeszynie ulokowano lokomotywownię i warsztaty. Kolej zatrudniała około 25 osób (zdecydowanie za dużo) i posiadała: 3 parowozy, 5 wagonów osobowych, 21 towarowych i 2 pocztowo-bagażowe. Po wojnie linię uruchomiono 01.05.1945 roku pod zarządem PKP. Ostatecznie ruch osobowy zawieszono w II połowie 1954 roku. Czynny był jeszcze ruch towarowy, szczególnie do Krzeszówka po piach kwarcowy. Ruch towarowy na odcinku Okrzeszyn - Chełmsko zawieszono w 1959 roku, a Chełmsko - Krzeszów w 1987 roku. Wybudowaną w 1973 roku bocznicę do Krzeszówka eksploatowano do 1990 roku i wtedy to całkowicie ruch towarowy na całej linii zawieszono. Odcinek Okrzeszyn - Chełmsko rozebrano w 1970 roku, Chełmsko - Krzeszów w 1988 roku, a bocznicę do Krzeszówka w 1999 roku. Ostatni przejazd pociągu specjalnego na linii 330 miał miejsce w sierpniu 2002 r. Po linii pozostał przez 15 lat 7-kilometrowy odcinek, częściowo nieprzejezdny z Kamiennej Góry do Krzeszowa. Choć istniały pomysły na wznowienie kursów, choćby na trasie Legnica – Krzeszów, nie zostały zrealizowane. W ostatnim czasie kilkukrotnie miłośnicy kolei organizowali na trasie linii nr 330 świąteczne przejazdy drezynowe oraz towarzyszące imprezy. Kilka lat temu pojawiły się plany budowy ścieżki rowerowej na trasie linii. Pomysłodawcy - gmina i miasto Kamienna Góra, aplikowali o środki na budowę trasy dla jednośladów. Nie pomogły protesty organizacji prokolejowych ani próby wpisania linii na listę zabytków przemysłowych. PKP Nieruchomości ogłosiły w w 2017 roku przetarg na rozbiórkę linii i sprzedaż złomu. Od stycznia do kwietnia prowadzona była rozbiórka. Więcej o historii linii: (moose - różne źródła)

Kilometraż stacji i przystanków na linii licząc od Kamiennej Góry. Stację węzłową zaznaczono pogrubieniem, obiekty nieczynne/nieistniejące kursywą:
- , Kamienna Góra, st., km 0,000
- , Czadrówek, po., km 1,663
- , Czadrów, po., km 4,775
- , Krzeszów, st., km 7,523 - [nazwa tymczas. 1945/46: Krzesobór ]
- , Jawiszów, po., km 11,631 - [nazwa tymczas. 1945/46: Jędrzychówek ]
- , Chełmsko Śląskie, st., km 14,693 - [nazwa tymczas. 1945/46: Szemrych ]
- , Uniemyśl, po., km 19,686 - [nazwa tymczas. 1945/46: Bartylów ]
- , Okrzeszyn, st., km 21,571 - [nazwa tymczas. 1945/46: Albinów ]

  • /foto/4568/4568771m.jpg
    1899 - 1908
  • /foto/4568/4568769m.jpg
    1900
  • /foto/4568/4568770m.jpg
    1938 - 1940
  • /foto/289/289594m.jpg
    1947
  • /foto/289/289596m.jpg
    1955
  • /foto/5260/5260300m.jpg
    2003
  • /foto/8479/8479069m.jpg
    2020

jawc - Administrator°

Poprzednie: Dom nr 24 Strona Główna Następne: Leszczyniec